Waarom je zo moeilijk kan uitleggen wat je doet (en hoe je dat fixt)

Heel veel coaches die ik spreek hebben moeite met uitleggen wat ze exact doen.

Niet onlogisch ook, want wat je als coach doet is vaak iets nieuws (dat sommige mensen helemaal niet begrijpen), iets persoonlijks en uniek voor elke klant.

En het is ook niet alsof je gewoon 1 ding doet, maar je combineert meerdere technieken, verschillende expertises, de juiste oefeningen en je persoonlijke ervaringen om je klant zo goed mogelijk te helpen.

Wat je doet is eigenlijk vooral je hoofd aan het werk zetten om alles wat je in heel je leven geleerd hebt in te zetten om je klant te helpen.

Maar hoe leg je dat in godsnaam uit?

Er komt namelijk zo veel bij kijken!

Lezen en begrijpen is topsport

Lezen, de plezantste topsport die er bestaat

First things first:

Het is enorm belangrijk om helder te kunnen verwoorden wat je juist doet.

Want als je dat niet helder krijgt, creëer je verwarring. En verwarring zorgt ervoor dat mensen afhaken.

If you confuse, you lose

Donald miller

Wanneer we iets lezen en proberen te begrijpen verbranden onze hersenen tussen de 50 en 86 calorieën per uur, afhankelijk van je lichaamsbouw en de houding waarin je leest.

Hoe moeilijker iets te begrijpen valt, hoe vermoeiender het is.

Daarom dat je geen wetenschappelijke papers leest vlak voor het slapengaan, maar het best bij fictie houdt…

(Alhoewel dat misschien net een goed idee is als je moeilijk in slaap valt)

Lezen en begrijpen verbrandt dus calorieën… klinkt goed als je wil afvallen… maar voor ons menselijk brein klinkt dat net niet goed.

Lezen of overleven?

Het menselijk brein is honderden duizenden jaren oud, en evolueert helaas niet even snel als onze maatschappij.

Ons brein is dus nog steeds dat zelfde brein van die oermens in zijn grot die elke dag achter voedsel moest gaan zoeken. Dat deden we namelijk honderden duizenden jaren lang.

Hoewel we dus rationeel wel weten dat de kans klein is dat we door een sabeltandtijger achtervolgd zullen worden en al onze energie zullen nodig hebben om te ontsnappen en overleven, of er eigenlijk geen risico is dat we een paar dagen zonder voedsel zullen moeten overleven omdat diezelfde sabeltandtijger al het voedsel in de buurt heeft opgegeten…

Weet ons oeroude brein dat dus niet.

Ons brein wil namelijk liever vooral alle energie goed bijhouden voor als het écht nodig is. Je weet maar nooit, right?

Wanneer je bij elke trip naar de AH het risico loopt zo eentje tegen te komen dan denk je ook wel 2 keer na voor je energie ‘verspilt’ aan niet essentiële zaken

Daarom dat mensen “lui” zijn. We willen snel de essentie willen snappen, we willen weten waar het over gaat, we willen mensen in vakjes willen stoppen.

Hoe duidelijker iets is, hoe eenvoudiger en dus minder vermoeiend het is.

Dus, als jij dus niet helder krijgt wat je te vertellen hebt… dan haken mensen af en ben je ze kwijt.

Maar waarom is het eigenlijk zo moeilijk om helder, duidelijk en concreet uit te leggen wat je juist doet?

The curse of knowledge

Als expert of als coach gebruik je je hoofd om mensen te helpen

En naast dat oerbrein van jou zit er ook een nieuwer en meer geëvolueerd deel van het brein (gelukkig maar).

Dit is wat ons onderscheidt van andere zoogdieren en is verantwoordelijk voor het bewust verwerken van informatie en rationeel redeneren.

Dit is waar al jouw kennis opgeslagen zit.

Dit is waar alles in jouw hoofd met elkaar verbonden is.

Waar alles bestaat uit details, verschillende versies, en nuances.

Waar alles op elkaar volgt en logisch klinkt.

En daar zit het probleem.

Want hoe meer je weet, hoe minder je beseft wat een ander niet weet.

Wat voor jou vanzelfsprekend is, is dat voor de meeste mensen niet.

Al zeker je klanten niet.

Wat misschien een leuk babbeltje onder collega’s zou zijn, is voor je klanten waarschijnlijk chinees.

Net zoals je een gesprek tussen 2 automechaniciens voor mij chinees zou zijn.

Ruitensproeier toevoegen, sure… maar verder dan dat gaat het niet voor mij

Hoe los je dat op?

Wel, de eerste stap is bewustzijn van het principe van “the curse of knowledge”.

Bij deze dus, you’re welcome. 😉

Het start met bewustwording

De tweede stap is weten tegen wie je spreekt.

Hint: dit zijn niet je collega’s maar klanten die veel minder weten dan jij.

Een goede maatstaf is om het eens aan je moeder of 6-jarige neefje te proberen uit te leggen en kijken of zij het snappen.

En de derde stap is waakzaam zijn in alles wat je zegt en schrijft.

Denk goed na over hoe je jezelf en je dienst omschrijft.

Maak het simpeler dan het in werkelijkheid is.

Vergeet even alles wat erbij komt kijken, focus op de essentie en wees concreet.

Mensgerichte Marketing in de Praktijk
- zo doe je dat!

Download je gratis werkboek hier:

Gerrit

Mensgerichte Marketeer en stiekeme nerd met liefde voor saxofoon spelen, rondjes lopen en moto's. En oja, Elke en Robbe.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Reply: