10 strategieën om inspiratie te krijgen voor je volgende Facebook posts die beter zijn dan eindeloos door je Facebook scrollen

Writers block, we kennen het allemaal.

Die blinkende cursor die je zit aan te kijken, terwijl jij zit na te denken over waar je volgende Facebook bericht over zou kunnen gaan.

Je staart naar je scherm. Het knipperende lijntje lijkt steeds trager te gaan. En groter te worden.

Je begint er een een beetje scheel door te kijken zelfs.

En dan die woorden: “Schrijf een bericht”.

En maar knipperen en maar knipperen

Ja, goed idee, Facebook. Moest ik nu eens weten WELK bericht!!!

Dus je gaat op zoek naar inspiratie, waar anders dan op Facebook natuurlijk.

Je scrollt en scrollt.

Je leest andere posts.

Je slorpt inspiratie op.

Allemaal leuke ideeën

… Maar niet hét idee dat jij nodig hebt.

… Geen dingen die bij jou passen.

… En als er dan iets interessant is dan kan jij het toch nooit zo goed verwoorden als die andere.

Dus je blijft scrollen.

Op zoek naar HET idee.

En voor je het weet zijn er weer 2 uur voorbij, heb je geen idee waar de tijd naartoe is, moet je de kinderen van school gaan halen en staat er, voor de 6e dag op rij weer geen bericht op je Facebookpagina.

“Down The Facebook Rabbithole”

Herkenbaar?

Wel, zeg maar vaarwel tegen je writers block, want na het lezen van deze blogpost weet jij perfect wat je kan posten op je Facebookpagina.

Want hier volgen 10 strategieën die je op en efficiente manier helpen om op ideeën te komen voor je volgende Facebookpost.

En ja, dit werkt ook voor Instagram of LinkedIn.

1. Blader door de inhoudstafel van een magazine over je vakgebied

Al hoeft het niet altijd over Rihanna te gaan natuurlijk

Beter dan eindeloos door je Facebook newsfeed scrollen: pak of koop 1 (ja slechts 1) magazine over je vakgebied. Maakt niet uit hoe oud het is en blader door de inhoudstafel. Pik er 1 ding uit om ook een Facebook bericht over te schrijven.

2. Analyseer je vorige berichten

Surf naar de statistieken van je pagina en ga eens door je eigen posts. Ga maximum 2 maand terug en analyseer welke posts goed gewerkt hebben. De grootte van het bereik balkje (oranje) en de interactie (roos en blauw) geven je snel een indicatie van welke de goede posts waren. Haal er 1 uit en schrijf nog eens iets over hetzelfde onderwerp, maar vanuit een andere insteek of met een andere boodschap.

3. Kijk wat Google Nieuws te vertellen heeft over wat je doet

Afbeeldingsresultaat voor google news

Typ in Google een woord in over wat je doet, bvb “yoga” of “loopbaancoaching” klik op zoeken en selecteer dan bovenaan op “nieuws”. Pik 1 van de artikels van op de eerste pagina en schrijf daar een Facebook bericht over.

4. Beantwoord een vraag die je recent gesteld kreeg

Open je mailbox en ga op zoek naar een recente mail van een klant of potentiële klant, waarin een concrete vraag gesteld wordt. Maak een Facebook bericht over de eerste die je tegenkomt.

5. Stel zelf een vraag

Lachende kakskes, succes gegarandeerd

Stel zelf een vraag waarvan je het antwoord graag wil weten op je Facebookpagina. Misschien wil je hun mening weten over een nieuw idee? Of misschien hebben ze tips over een bepaalde vraag waar je mee zit? En neen, stel ze niet de “wat zou ik op Facebook posten” vraag, die moet je zelf beantwoorden :).

6. Gebruik vaste terugkerende categorieën

Als je elke dag opnieuw op zoek moet naar waarover je gaat posten, dan is het inderdaad vermoeiend. Heb je een systeem en een vaste ritme, dan wordt alles veel gemakkelijker. Bepaal voor jezelf een reeks vaste terugkerende categorieën die je elke keer anders invult.

Tip: gebruik gerust de onze:

Met 4 concrete voorbeeldjes per categorie. Je kan deze toepassen op Facebook, Instagram én LinkedIn!

6 inspirerende categorieën voor jouw sociale media posts

Zodat je nooit meer in het wilde weg zonder doel gaat schrijven en zodat je nooit meer zonder inspiratie hoeft te vallen. 

7. Vertel een verhaal

Denk terug aan iets dat je de voorbije 7 dagen meegemaakt hebt, en vertel dat verhaal en wat je eruit geleerd hebt. Misschien vergat je een afspraak of zeiden je kinderen iets grappigs. Misschien kwam je een oude vriend tegen het lijf of vertelde een klant een indrukwekkend verhaal. Of misschien had je zelfs een moeilijke dag en wil je daar wat over kwijt. Mensen houden van verhalen.

8. Gebruik de Idea Generator

“Save Your Marriage Using Only Facebookpagina’s” … Hier kan ik een boek over schrijven. Of 5.

Origineel bedoeld voor blogposts maar perfect ook toepasbaar voor je Facebookpagina: de Portent Blogpost Idea Generator. Vul een onderwerp in en klik op de pijl. Lach even met het resultaat, maar ga er vooral mee aan de slag. En oja, geef jezelf maximum 5 “retry’s“, anders blijf je bezig.

9. Schrijven tot je weent

Sluit je laptop, zet je smartphone op vliegtuigstand en pak er pen en papier bij. Vul een heel blad met bulletpoints over waarom je doet wat je doet. Ga door tot je weent omdat je hand zeer doet van het schrijven. Voer genoeg voor 20 posts.

10. Maak een wandeling en praat tegen jezelf

Een computer is een handig ding om op te creëeren, maar niet echt om creatief op te zijn. En laat creativiteit nu net het ding zijn dat je nodig hebt om je writers block te overwinnen. Stap even weg van je computer en neem wat frisse lucht. Maak een wandelingetje naar waar liefst niet te veel volk is (want anders… awkward), open de dictafoon op je smartphone en forceer jezelf om minstens 5 minuten lang tegen jezelf te praten. Eens terug aan je computer beluister je de opname en begin je te schrijven.

11. Bonustip: Schrijf je in voor Spark

Waarom zelf ideeën bedenken als wij jou kunnen inspireren? In Spark bezorgen we je elke dag een Spark of Inspiration, waar jij een geweldige social media post rond kan maken. Zie het als een dagelijkse opdracht, een prompts, een thema van de dag. Werkt ook perfect als je eigenlijk geen gebrek aan inspiratie hebt, maar net een overlvoed van ideeën waardoor je niet kan kiezen.

Je vindt alle info rond Spark op: https://www.marketingacademievoorcoaches.be/spark/

Conclusie

Inspiratie voor je eigen Facebook posts vind je zelden in de eindeloze Facebook Newsfeed. Waarom niet?

  1. Je Facebook Newsfeed is eindeloos, je hebt dus geen vast punt om te beslissen, maar blijft continu op zoek naar een nog beter idee. Het is beter je te limiteren in opties dan te blijven zoeken achter “het perfecte idee”
  2. Je newsfeed is een mix van vrienden, familie en pagina’s die je volgt. De berichten van pagina’s die je volgt zijn in de minderheid, dus je leidt jezelf af met alle andere posts. Dit helpt je niet om te bepalen wat te posten.
  3. Op Facebook volg je pagina’s die jij boeiend en interessant vindt. Dit zijn mensen of bedrijven waar jij naar opkijkt. Door die als inspiratie te zien voor je eigen Facebookposts verlam je jezelf met vergelijkingsdrang, en trigger je het Oplichterssyndroom of Imposter Syndrome.

Met 4 concrete voorbeeldjes per categorie. Je kan deze toepassen op Facebook, Instagram én LinkedIn!

6 inspirerende categorieën voor jouw sociale media posts

Zodat je nooit meer in het wilde weg zonder doel gaat schrijven en zodat je nooit meer zonder inspiratie hoeft te vallen. 

En heb je zelf nog tips om aan inspiratie te komen? Zet ze in de comments hieronder!

Gerrit

Mensgerichte Marketeer en stiekeme nerd met liefde voor saxofoon spelen, rondjes lopen en moto's. En oja, Elke en Robbe.

  • Nancy schreef:

    Woah! Wat een super lijst met super tips, Gerrit! De inspiratie begint al te vloeien! 🙂 Duizend maal dank!

  • >