Hoe Elke haar hekel aan marketing overwon

Gerrit en ik zijn dit jaar 10 jaar samen, we leerden elkaar kennen in onze studententijd en eigenlijk is hij zowat blijven plakken op mijn kot na onze eerste date. 😉

Gerrit noemt zichzelf altijd de eeuwige twijfelaar die traag beslist, maar op dat vlak wist hij duidelijk wél wat hij wou

Anyway, terwijl Gerrit altijd wel voelde dat hij graag ondernemer wou worden *later*, was dat voor mij écht niet het geval.

Ik wist altijd al wel dat ik een zekere impact wou maken op de wereld, maar HOE ik dat dan moest doen? Geen idee.

En ik had al zeker niet in gedachten dat ik mezelf zou moeten gaan promoten om dat te kunnen doen, ik had eerder gedacht om dat ergens veilig achter de schermen te doen.

En toch werd ik ondernemer, en leerde ik zelfs houden van marketing, als het maar op mijn manier kon.

De marketinghater die ondernemer werd

Ik studeerde handelswetenschappen en had een *rothekel* aan marketing.

Maar vanuit een frustratie met de onkunde van bedrijven op social media ben ik dan toch in de marketing gerold toen ik in mijn eerste job als community manager aan de slag mocht voor Yunomi (een online community voor vrouwen) en later ook andere merken zoals Dove.

Daar proefde ik voor het eerst van de leuke kanten van marketing en moest ik toegeven dat het misschien toch niet allemaal zo slecht was.

Mijn tweede job bij een telecombedrijf keerde dat helemaal om, en al na een paar weken zat ik vaker ziek thuis van de stress dan aan mijn bureau op kantoor.

Die negatieve ervaring bracht me echter wel bij mijn eerste passie: gezondheid.

Ik besliste mijn gezondheidsproblemen te gaan aanpakken door gezonder te gaan eten en vond al snel mijn draai met het Paleo eetpatroon.

Ik was er zo enthousiast over dat ik er een blog over startte op Paleo.be en zag al snel dat hier misschien wel meer inzat.

Ik had het geluk dat ik meteen een paar grote freelance klanten had waarvoor ik blogposts mocht schrijven, zodat ik meteen kon starten in hoofdberoep.

Helaas had ik daardoor ook de vrijheid om me te verstoppen en niet groots te gaan denken in mijn marketing. Ik had namelijk een rothekel aan schreeuwerige Amerikaanse marketing en wou het vooral *anders* doen.

Schreeuwerige marketing

Mijn pad als ondernemer was er eentje van veel vallen en opstaan.

Ik probeerde vanalles (last van het shiny object syndrome, herkenbaar? :-)) en leerde gaandeweg bij over marketing en mezelf verkopen – beide niet bepaald aangeboren talenten (understatement van de eeuw).

Ik had ook zo’n hekel aan van die schreeuwerige Amerikaanse marketing, maar ik moest toegeven: het leek wel te werken.

Toegegeven, ik ging er zelf ook mee aan de slag, en jawel, ook voor mij werkte het best wel OK.

Maar het voelde niet goed.

Leuke marketing

Intussen was Gerrit ook zelfstandig geworden en kon ik met hem ook steeds beter praten over het ondernemerschap en mijn frustraties met “vieze” marketing.

Gerrit hielp me inzien dat je elke tactiek, elke strategie altijd kan gaan aanpassen naar je eigen persoonlijkheid en je eigen voorkeuren.

Meer zelfs, het is niet alleen mogelijk, het is ook noodzakelijk.

Het is nodig om jezelf te zijn in jouw marketing – anders gaat het voor je lezers en klanten ook niet goed voelen.

Ik ontdekte dat ik ook kon verkopen op een manier die goed voelde voor mij, voor mijn klanten die ja zeiden op mijn aanbod, maar ook voor de mensen die zeiden: nee, ik kan dit nog niet betalen of nee, dit is toch niets voor mij.

Ik ontdekte hoe ik gratis content kon maken die me steeds weer nieuwe klanten opleverde (in plaats van die oneindige series aan blogposts en recepten die ik maar het wereldwijde web ingooide en me uren tijd kostten zonder iets op te leveren).

En terwijl ik steeds meer experimenteerde en ontdekte wat goed voelde voor mij, vond ik er ook meer plezier in.

Ik ontdekte dat de enige manier om echt zot veel impact te maken op de wereld (ik had, en heb nog steeds grootse ambities), is om mezelf echt te durven marketen en verkopen.

Door de jaren heen mocht ik duizenden mensen helpen, via online programma’s, coaching en mijn boeken.

Mama worden

Maar toen werd ik moeder.

En mijn goesting om te ondernemen verdween en moest plaatsmaken voor Elke, de moederkloek.

Toegegeven, ik had met Paleo.be nog lang niet al mijn ambities en dromen waargemaakt.

Dus ik probeerde het vuur nog wat aan te wakkeren, niet helemaal klaar om die droom achter me te laten voor ik die doelstellingen echt kon afvinken.

De perfectionist in mij had het echt moeilijk…

Maar vorige zomer besliste ik om eerlijk te zijn met mezelf: ik wil dit niet meer doen.

Zonder de passie is het namelijk ook moeilijk om echt grootse marketing te gaan doen, het voelde niet meer juist aan.

Ik was ondernemer geworden uit passie om anderen te helpen met hun gezondheid, maar natuurlijk ook om vrij te kunnen kiezen hoe ik mijn leven wou leiden.

En dat voelde nu helemaal niet goed meer.

Ik wist nog niet zeker wat ik wél wou doen, maar mijn toekomst lag niet meer bij Paleo.be.

Assistent Elke

Ik besliste te vertrouwen op mijn intuïtie en dat mijn volgende passie vanzelf duidelijk zou worden. In tussentijd zou ik Gerrit helpen met zijn business zodat die sneller kon groeien.

Ik deed quasi alles dat Gerrit niet graag doet en werd dus zijn assistent, maar tegelijk ook zijn coach en we beslisten steeds meer samen over de richting van de business (zoals onze nieuwe focus op coaches).

Maar we liepen ook tegen muren aan natuurlijk.

Samen ondernemen als koppel, terwijl het eerst echt zijn business was… tsja, dan kan het wel eens gaan botsen.

Tot we dus vorige week bij onze businesscoach zaten en de puzzelstukken op hun plaats vielen.

We willen graag écht samen ondernemen.

Niet alleen achter de schermen, maar ook voor de schermen.

Partners in het leven, maar ook in onze business.

Daar hadden we eigenlijk altijd wel al van gedroomd, stiekem.

Verschillende perspectieven

Onze kracht als ondernemers samen is dat we hele verschillende perspectieven hebben op marketing en verkopen.

Gerrit was altijd al een marketeer, terwijl ik dat aspect van de business lang gezien heb als een noodzakelijk kwaad, iets dat nu eenmaal moet als je graag voltijds zelfstandige wil zijn en impact maken op de wereld.

En terwijl Gerrit dus altijd samenwerkte met andere bedrijven en ondernemers, de B2B markt, heb ik altijd samengewerkt met consumenten, de B2C markt.

(Eerlijk… uiteindelijk maakt dat nu niet echt uit. Want je verkoopt altijd aan mensen, toch?)

Maar de klanten waarmee we het voorbije jaar hebben samengewerkt vonden het een grote meerwaarde om met ons allebei te kunnen sparren net omdat we elkaar zo goed aanvullen.

En we zien ook dat onze klanten vaak lijken op wie ik vroeger was: heel veel passie voor het vak, voor hun klanten, met heel veel grootse dromen en goesting om de wereld te verbeteren, maar… vaak met een hekel aan marketing.

Met schrik dat marketing vies moet zijn. En schreeuwerig.

En dat ze dan salesy en pushy moeten worden. En niet meer zichzelf kunnen zijn.

En zo is de cirkel dus weer rond. Nu helpen we samen ondernemers hoe ze marketing op een positieve manier kunnen inzetten om hun business te doen groeien.

Zodat ook jij jezelf en je onderneming echt op de kaart kan zetten, zodat je steeds makkelijker klanten aantrekt met steeds minder moeite op een manier die goed voelt voor iedereen. 🙂

Ik ben alvast super enthousiast om opnieuw écht te gaan ondernemen, in plaats van een beetje stiekem achter de schermen

Tot snel!

Mensgerichte Marketing in de Praktijk
- zo doe je dat!

Download je gratis werkboek hier:

Elke Gunst

​Mensgerichte Marketeer en introverte hippie met passie voor online ondernemen, cohousing, trompet spelen en ons zoontje Robbe.

  • Katleen schreef:

    Ik was een fan van het eerste uur van Yunomi 🙂

  • >