De 7 elementen van een social media strategie

Heb je het gevoel dat je maar wat aan het doen bent op sociale media?

Misschien “omdat het nu eenmaal moet” of omdat “alle anderen het doen“?

En zijn de resultaten dan ook maar ondermaats, of weet je zelfs niet wat je social media inspanningen je opbrengen?

Dan heb je een social media strategie nodig.

Social media is een lange termijn spel

Wie denkt vandaag te kunnen starten met een Facebookpagina en vanaf dag 1 een horde klanten te mogen verwelkomen zal van een kale reis thuiskomen.

Social media is een lange termijn spel van waarde leveren, connectie maken met mensen en verlangen creëren voor wat je hebt aan te bieden.

Dat doe je niet op 1-2-3.

En net omdat het een lange termijn spel is, is het risico groot dat je onderweg de richting kwijtgeraakt.

Daarom is het belangrijk het totale plaatje goed in de gaten te houden en te weten waar je naartoe wil. Zo weet je bij elke stap die je zet dat je de juiste richting uitgaat.

Een strategie helpt je om een kader te scheppen waarbinnen je werkt, zodat alles wat daarbinnen past je vooruit helpt richting je doel.

Vergelijk het met een GPS. Als je weet dat je huidige locatie en je bestemming kloppen, dan is elke afslag een stap in de juiste richting, ook al lijkt die soms de verkeerde kant uit te gaan.

Heb ik dat wel nodig, zo een social media strategie?

Een social media strategie klinkt misschien nogal zwaar en overbodig als zelfstandig ondernemer.

“Bij mij mag het spontaan blijven” is 1 van de meest genoemde redenen om geen social media strategie te maken.

Maar het is niet omdat je een strategie hebt dat je niet meer spontaan mag zijn. Integendeel zelfs. Ze versterken elkaar zelfs.

Want dankzij een social media strategie ga je:

  • Van een onregelmatig postritme (Het “Ik zal wel posten wanneer ik inspiratie heb”-syndroom) naar een consistent ritme dat je volgers gaan apprecieren.
  • Van “snel-snel” gemaakte posts naar inhoudelijk sterke posts die steeds meer connectie maken tussen jou en je volgers.
  • Van vaagheid en verwarring over wat je eigenlijk aanbiedt (je zegt bvb “in je kracht staan”) naar duidelijkheid en concreetheid, zodat je steeds meer verlangen opwerkt voor je aanbod.
  • Ofwel te veel sales ofwel te weinig sales (beide leveren je zo goed als niets op) naar de juiste verhouding zodat het goed voelt én klanten oplevert
  • Twijfel over wat je nu zou moeten doen op welk kanaal naar een duidelijk plan voor jouw social media.
Een strategie? Dat vraagt om post-its.

Dus… hoe maak je nu een social media strategie?

Een social media strategie maken hoeft écht niet moeilijk te zijn, en kan je perfect zelf uitwerken als je jezelf de juiste vragen stelt.

Een social media strategie bestaat uit 7 delen:

Tip: download HIER alvast je werkboek bij deze blogpost met voor elk element dé vraag die je jezelf moet stellen.

1. Je ‘Ideale Klant’

Hoe beter je je ideale klant kent hoe beter de connectie

Hoe beter jij weet wie jouw ideale klant exact is, hoe beter je je social media daarop kan afstemmen, en hoe beter je posts ontvangen worden.

Bepaal dus wie jouw ideale klant is, én wie het niet is, en wees zo concreet mogelijk. Dus niet alleen waar ze wonen en hoe oud ze zijn, maar ga diep in op wie ze écht zijn.

Geef ze een naam, een gezin (of net niet), een doel, een droom, een probleem, een persoonlijkheid en een reeks waarden die belangrijk zijn.

2. Je aanbod

Niemand wil “coaching”, een “opleiding”, een “workshop” of “therapie”. WAT je doet is een middel, geen doel. Mensen willen dat wat het oplevert.

Maak voor jezelf duidelijk wat je juist aanbiedt, en hoe je dat aanbrengt, zodat het effectief iets is dat mensen willen.

Wij gebruiken daarvoor het proces dat we “De Briefing” noemen. Door de juiste vragen te stellen kom je ook op de juiste antwoorden.

3. Je positionering

Just be your weird you

Kijk eens goed naar de merken en mensen naar wie jij opkijkt, en denk eens na over waarom je naar hen opkijkt. Waarschijnlijk is het niet alleen om wat ze zeggen, maar ook de manier waarop ze iets zeggen.

Jezelf positioneren is een kwestie van bepalen waar je voor staat, en ervoor zorgen dat alles daarbinnen past. Hoe beter je dit voor jezelf uitwerkt, hoe gemakkelijker alles wordt.

4. Je boodschap

Zoals deze?

Eens je weet wie je ideale klant is, wat je aanbiedt en welke positie je inneemt kan je een overkoepelende boodschap uitwerken.

De overkoepelende boodschap is het grote kader waarbinnen alles wat je deelt op sociale media past. Het is wat ervoor zorgt dat mensen zullen klaar zijn om klant te worden bij jou.

5. Je kanalen

Je hoeft ze niet allemaal te doen, gelukkig maar.

Op basis van de 4 voorbije stappen kan je ook bepalen op welke kanalen jij actief wil zijn.

Op sociale media draait het altijd om de connectie die je hebt met mensen, maar elk kanaal werkt op een andere manier. Hou dus niet alleen rekening met waar jouw ideale klant actief is, maar ook met hoe elk kanaal werkt en welke jij zelf leuk vindt.

Tip: kies er niet te veel tegelijk (beter 1 goed dan 2 maar half), en bepaal meteen ook hoe vaak je actief wil zijn.

6. Je content

Haal de post-its maar weer boven

Kanaal gekozen? Tijd voor een brainstorm.

In deze stap laat je je creativiteit vieren om de thema’s en topics te bedenken waarover je het wil hebben, en de types posts die je wil maken.

Tip: In een brainstorm zijn geen foute antwoorden mogelijk. Focus op kwantiteit en ga achteraf schrappen.

7. Creëer, analyseer & optimaliseer

Statistiekjes, altijd handig

Eens je strategie is uitgewerkt is het een kwestie van uitvoeren, analyseren en optimaliseren.

Doordat je een strategie hebt en een duidelijke richting van waar je naartoe wil kan je ook veel gerichten evalueren. Zo hoef je niet af te gaan op het aantal likes of hartjes dat een post kreeg (want dat is tof, maar levert je niet echt iets op), maar kan je verder kijken naar echte bedrijfsresultaten zoals aantal klanten.

Zelf je eigen social media strategie maken?

Ga dan aan de slag met onze CheatSheet. Je krijgt voor elk onderdeel 1 heel gerichte vraag die je zal helpen om op 10 minuten een eerste versie van je social media strategie te maken.

CheatSheet: 7 vragen om je social media strategie op te stellen

Hoe beter de vragen die je je stelt, hoe beter het resultaat.

Gerrit

Mensgerichte Marketeer en stiekeme nerd met liefde voor saxofoon spelen, rondjes lopen en moto's. En oja, Elke en Robbe.

>